A Propx sztori - Kezdetek
Szinte egy szempillantás alatt vált ismert és megbecsült iparági szereplővé a Propx. A 2020 óta professzionális létesítménygazdálkodással foglalkozó vállalat alapítóját, Móritz Tibort kérdeztük a szakmáról, a Propx alapításáról és arról, mi inspirálta a cégnevet.

- Miért kulcsfontosságú, hogy egy cég komolyan vegye a létesítményüzemeltetést?
Noha nem szeretek a szavakon lovagolni, de a szakmai büszkeségem megköveteli, hogy különbséget tegyek a létesítményüzemeltetés és a létesítménygazdálkodás között. A magyar nyelvben kissé összemosódtak a fogalmak, azonban az angol megnevezések alapján helyére tudjuk tenni a jelentéseket. Az előbbi angol megfelelője a BS (Building Services), míg az utóbbi az FM (Facility Managemenet). A létesítménygazda (Facility Manager) feladata, hogy a megbízó szervezet stratégiai céljait szem előtt tartó komplex szolgáltatást nyújtson, amely nem merül ki a rendszerek karbantartásában és javításában, hiszen ide tartozik többek között az épületek, vagy más területek építése, bérlése, üzemeltetése, őrzése, takarítása, az étkeztetés, a flottamanagemenet, de a napjainkban egyre nagyobb érdeklődésre számot tartó energetikai szolgáltatások is.
A fentiekből látszik, hogy a létesítménygazdálkodás rendkívül összetett terület, így mindazon szervezeteknek szüksége lehet a szolgáltatásra, amelyek a fő tevékenységükre kívánnak koncentrálni ahelyett, hogy a létesítményükkel kapcsolatban felmerülő problémák megoldásán rágódjanak, miközben alvállalkozók után kutatnak. Mint minden iparágban, itt is sok a csapda, amelyeket a jól felkészült, szakmai tudással és tapasztalattal rendelkező csapat elkerül, sőt esetenként akár a megbízó előnyére is fordít.
- Mindig is vonzott a létesítménygazdálkodás?
A kezdetektől vonzott a műszaki világ, azonban a pályám elején pénzügyi területen képeztem magam az akkori Gazdasági Főiskolán, majd néhány évet eltöltöttem a bankszektorban is. Mérnöki tanulmányaim végéhez közeledve egy logisztikai multinacionális cégnél helyezkedtem el, ahol egyre közelebb kerültem az üzemeltetés világához, miközben rengeteget tanultam a raktározásról, annak technológiáiról és természetesen az ezt kiszolgáló létesítményekről. Azonnal megfogott a szakma sokszínűsége, éreztem, hogy hosszú évek kellenek ahhoz, hogy igazán magabiztos tudásra tegyek szert a területen, ami elsősorban azért imponált mert tudtam, hogy ez terület sosem lesz unalmas.
- Mi vezetett ahhoz, hogy elindítsd a Propx-et?
Korábban mindig a megrendelői oldalon dolgoztam, ami egy meglehetősen ambivalens szerepkör, hiszen egyrészt felügyeltem a szolgáltatók munkáját, másrészt pedig megszerveztem a vállalat belső létesítménygazdálkodását. Tehát egyszerre voltak belső ügyfeleim, miközben én magam is ügyfél voltam. Ebben a szerepkörben rengeteget tanultam az engem alkalmazó szervezet által meghatározott megbízói elvárásokról, amiket le kellett fordítanom a szolgáltató nyelvére.
Ez idő alatt ismertem fel, hogy a szolgáltatók egy része teljesen más felfogásban működik, mint ahogy azt a megbízó szervezet megkövetelné. Számos esetben kellett elmagyarázni a létesítményben működő tevékenységet a szolgáltató technikusainak és facility managereinek, hogy átlássák, mire miért van szükség. Sosem értettem, hogy ezeket az oktatásokat, illetve a létesítmények bemutatását miért nem a szolgáltató intézi. Talán pont ezért gyakran éreztem úgy, hogy hiányzik az általam elvárt megbízhatóság, becsületesség és minőség. Számtalan alkalommal találkoztam megválaszolatlan kérdésekkel, elkésett, el nem végzett vagy silány minőségben elvégzett feladatokkal.
Elsősorban a fentiek okán a világjárvány alatt fogalmazódott meg bennem, hogy ezt a szakmát talán lehetne máshogy is művelni, és a megszerzett tapasztalattal, tudással, tulajdonosi szemlélettel, a megbízó tevékenységének megismerésével új szintre emelhetnénk a szolgáltatások minőségét. Úgy gondoltam, hogy amennyiben becsületesen, megbízhatóan végezzük a munkánkat - ahogy azt különböző szervezetek részeként tettük korábban is -, akkor erre, valamint a szakmai tudásunkra, tapasztalatunkra alapozva sikeresen felépíthetünk egy céget.
- És megszületett a Propx… Mi inspirálta a cégnevet?
A Propx az angol “Property Expert”, vagyis ingatlanszakértő kifejezésből ered, így a cégnevet is angolul, fonetikusan “propex”-ként ejtjük ki. Egy rövid, frappáns, könnyen felismerhető és megjegyezhető nevet, illetve brandet akartunk kialakítani, ami sikerült is a piaci visszajelzések alapján.